[wpml_language_selector_widget]
No cure no pay
Jarenlange ervaring
24 Maanden garantie

Evinrude E-TEC EMM's gaan regelmatig stuk en een vervanging kan behoorlijk duur worden en is vaak niet op voorraad bij BRP, waardoor u als booteigenaar voor een moeilijke beslissing komt te staan.

Een mogelijkheid om te overwegen is om je EMM zelf te repareren, maar er zijn verschillende uitdagingen die de reis behoorlijk moeilijk kunnen maken.

De binnenkant van een E-TEC EMM < 100HP

Complexiteit van EMM's:

Op het eerste gezicht lijkt het repareren van een EMM misschien eenvoudig, gewoon de kapotte componenten verwijderen en de nieuwe componenten weer op de EMM solderen. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan, vanwege de complexiteit van een EMM. Een EMM is gevulkaniseerd en daarom is de printplaat erg moeilijk bereikbaar. Je zou kunnen proberen om wat van de potting te verwijderen en zo bij de printplaat te komen. Maar dit leidt vaak tot onherstelbare schade aan de printplaat.

Het verwijderen van de EMM uit de behuizing vereist veel zorg en geluk om er zeker van te zijn dat je niets beschadigt zonder het juiste gereedschap.

Als het je lukt om de EMM uit de behuizing te halen, moet je op zoek naar de juiste onderdelen. Maar omdat Evinrude deze onderdelen niet meer produceert, is het erg moeilijk om deze te vinden.

Als je onderzoekt hoe je een EMM moet repareren, kom je waarschijnlijk uit bij deze Youtube-video, https://www.youtube.com/watch?v=PcEQe_L36OQ Bij Hardware Care raden we u echter sterk af om uw EMM zelf te repareren.

We hebben jarenlange ervaring met het repareren van E-TEC EMM's en beschikken over de juiste gereedschappen en kennis om de units te repareren. We zien vaak dat mensen die de bovenstaande handleiding hebben gevolgd of die hebben geprobeerd de unit zelf te repareren de schade nog erger maken, wat resulteert in een onrepareerbare EMM die tot nog hogere kosten leidt.

Daarom kan het goed zijn om een EMM reparatie door Hardware Care te overwegen, gezien de complexiteit van het zelf repareren van de EMM.

Je hoeft je ook geen zorgen te maken over het verzenden van je EMM naar het buitenland, wij zorgen ervoor dat de invoer soepel verloopt via ons douanecontract. Lees daar hier meer over.

1. Open Evdiagnostic en sluit uw motor aan.
2. Ga naar Diagnostiek -> Testen.
3. Selecteer alle motorlogitems met de knop Alles controleren knop.
4. Stel de interval type op handmatig en verzamelinterval (msecs) op de laagst mogelijk.
5. Klik op Logboekinstellingen opslaan.
6. Start het logproces door te klikken op Doorgaan met loggen.
7. Start de motor en probeer het probleem te reproduceren.
8. Stuur ons het gegenereerde bestand.

Evinrude heeft diagnosesoftware waarmee je de motor kunt uitlezen en fouten kunt bekijken. De diagnosesoftware in combinatie met de diagnosekabel is erg handig om problemen met je motor en ECU te diagnosticeren.

Een EMM is een zeer complex elektronisch apparaat dat veilig gevulkaniseerd is, dit zelf repareren is erg moeilijk en lost de problemen meestal niet op, wij hebben de juiste gereedschappen om zowel de EMM correct te testen maar ook om de EMM te openen en opnieuw te vulkaniseren. We raden daarom sterk af om het apparaat zelf te repareren.

Onderhoud is essentieel om te voorkomen dat je EMM (weer) kapot gaat. Hier zijn enkele eenvoudige stappen die je kunt nemen om je EMM te onderhouden:

  1. Zorg ervoor dat de accu goed is aangesloten. Losse aansluitingen kunnen stroomonderbrekingen veroorzaken en hoge inductiepieken opwekken die de ECU kunnen beschadigen.
  2. Controleer de accupolen en kabels op corrosie. Corrosie kan de elektrische stroom verstoren en een risico vormen voor de EMM.
  3. Controleer de conditie van de accuschakelaar. Een defecte schakelaar kan leiden tot stroomonderbrekingen, waardoor de EMM in gevaar komt.
  4. Sluit apparaten met een hoog stroomverbruik, zoals radio's, koelkasten of omvormers, op de juiste manier aan. Slechte aansluitingen kunnen het oplaadcircuit verstoren en mogelijk de EMM beschadigen.
  5. Controleer de koeling van de EMM bij verschillende toerentallen. Efficiënte koeling is cruciaal voor de levensduur van de EMM en de watertoevoer kan verschillen bij verschillende toerentallen.
  6. Controleer de connectoren die naar de EMM leiden op tekenen van corrosie.
  7. Controleer de connectoren op de EMM zelf.

Soms kunnen we specifiek advies geven over wat er na een reparatie kan worden gedaan.

Als de behuizing van je EMM beschadigd is, kunnen we het apparaat nog steeds repareren zolang de binnenkant niet ernstig beschadigd is. We voorzien de EMM dan van een nieuwe behuizing, wat echter wel 25 EU Ex BTW extra kost.

We kunnen niet altijd het exacte probleem met de EMM of de hoofdoorzaak vaststellen. We proberen je echter altijd het juiste advies te geven over welke voorzorgsmaatregelen je kunt nemen om te voorkomen dat de EMM opnieuw kapot gaat.

Ja dat kunnen we, via onze webshop Outboardcare kunnen we je helpen aan de benodigde onderdelen voor je motor, als reparatieklant ontvang je 5% korting op je eerste bestelling.

We upgraden een EMM die binnenkomt voor reparatie altijd naar de laatst beschikbare softwarekaart. Als je deze software-update om wat voor reden dan ook niet wilt, neem dan gerust contact met ons op.

Een .EDF is het Engine Data File waarin allerlei gegevens over je motor worden opgeslagen, zoals de injectorcoëfficiënten en op welk type olie de motor loopt. Om je EMM te programmeren hebben we de EDF nodig, in de meeste gevallen kunnen we deze uit je EMM halen. Als dit niet het geval is moeten we er een aanvragen voor 75 Euro ex BTW.

kruiscirkel
nl_NLNederlands